شهر آشتاراک ارمنستان
نوشته شده توسط : badsa

شهر آشتاراک ارمنستان

ارمنستان کشوری با تمدن و تاریخ کهن است که دارای اماکن بسیار جذابی نیز میباشد. این کشور جزو اولین کشور هایی بود که به مسیحیت روی آورد. یکی از شهر های تاریخی کهن این کشور، شهر آشتاراک است.نام آشتاراک کلمه ای ارمنی به معنای برج یا قلعه است.آشتاراک همچنین اشاره ای است به الهه باروری آشوری ، به هر حال نظرات مختلفی درباره نام آشتاراک وجود دارد.


معرفی شهر آشتاراک ارمنستان

شهر آشتاراک ارمنستان در استان آراگاتسوتن واقع شده‌است. آشتاراک مرکز استان آراگاتسوتن ارمنستان و یکی از کهنترین سکونتگاه‌ها در کشور ارمنستان است و آن منطقه آکنده از یادمانهای تاریخی و معماری است طوریکه می‌توان آن را موزه روباز معماری کهن ارمنستان نامید.

 

تصویری از شهر آشتاراک ارمنستان 

تصویری از شهر آشتاراک

نخستین باری که در منابع از شهر آشتاراک نام برده شده در سده ۹ میلادی بوده است اما گمان می‌رود که روستایی به این نام از دوران باستان وجود داشته و نام آن را از خدای اورارتویی ایشتار می‌دانند. مردم آشتاراک مردمی شاعرپیشه، مِی دوست و خوشرو هستند و نویسندگان و سرایندگان و بزرگان زیادی را تحویل جامعه ارمنی داده‌اند.

جغرافیا شهر آشتاراک ارمنستان

آشتاراک ۷٫۵ کیلومتر مربع مساحت دارد. شهر آشتاراک در غرب ساحل رود کاساغ، ۱۳ کیلومتری جنوب غربی پایتخت، ایروان و در ارتفاع ۱٬۱۱۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. این شهر تقریباً در نقطه مرکزی توسط کوه آراگاتس از سمت جنوب و دشت آرارات از سمت شمال احاطه شده است. ۱۹٬۶۱۵ نفر جمعیت دارد.

 

جاذبه های شهر آشتاراک ارمنستان

جاذبه های شهر آشتاراک

از جاهای دیدنی اطراف ایروان همچنین پلی است بنام پل کاساخ مربوط به قرن ١٧ میلادی .این پل بر روی رود کاساخ بنا شده است.این پل گفته میشود توسط خواجه گریگور از تاجران ثروتمند کاناکر احداث شده است که از سه قوس نا برابر تشکیل شده است.از دیگر جاذبه های این مکان میتوان به کلیسای ساغموساوانک ،کلیسای کرموروور ، سنت Gevork صومعه Mughni ، کلیسای سنت سرکسیس اشتارک ،آثار تاریخی آفتامیر و ... اشاره کرد.

فرهنگ شهر آشتاراک ارمنستان

خانه-موزه پرژ پروشیان، رمان‌نویس در سال ۱۹۴۸ میلادی در خانه مسکونی پروشیان در آشتاراک افتتاح شد. این مکان آخرین بار در سال ۲۰۰۸ مرمت شده است.

ماجرای افسانه ای معروف در شهر آشتاراک ارمنستان

افسانه ای از دوران قدیم نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده که می گوید در دوران خیلی قدیم سه خواهر وجود داشته اند که هر ۳ تای آن ها عاشق یک شاهزاده ای بنام سرکیس (Sarkis) بوده اند و دو خواهر بزرگتر برای خوشبختی خواهر کوچکتر خودشان تصمیم به خودکشی می گیرند و در هنگام خودکشی یکی لباسی قرمز رنگ و دیگری لباسی زرد رنگ می پوشد و با انداختن خودشان به ته دره اقدام به خودکشی می کنند اما این ماجرا باعث خوشبختی خواهر کوچکتر نشده بلکه وی نیز از فرط ناراحتی این قضیه لباسی سفید رنگ می پوشد و خود را به ته دره می اندازد و پس از این ماجرا آن شاهزاده شروع به ساختن سه کلیسا در ته همان دره می کنند که رنگ این کلیساها قرمز،زرد و سفید هستند که در واقع به رنگ لباس همان سه خواهر هنگام خودکشی!

 

کلیسای شهر آشتاراک ارمنستان; 

کلیسای شهر آشتاراک

اما جدای این افسانه حالا چه خرافات است یا حقیقت،مورخان می گویند که معماری و ساخت سه کلیسا در این دره برمیگردد به قرن هفتم برای کلیسا قرمز،قرن ششم برای کلیسای سفید و قرن ۱۳ و ۱۴ برای کلیسای زرد.

اقتصاد شهر آشتاراک ارمنستان

  • آشتاراک یکی از مهمترین قطب‌های اقتصادی جمهوری ارمنستان محسوب می‌شود. صنایع بر مبنی تولیدات غذایی، لبنی و نوشیدنی و به طور عمده پردازش مواد خام داخلی و انگور استوار اند.
  • شرکت "Ashtarak-Kat" یکی از تولیدکنندگان عمده لبنیات، پنیر و بستنی در ارمنستان می‌باشد.
  • مرغداری "Ashtarak Dzu" و تعاونی تولید مواد ساختمانی "Kharam" در این شهر واقع شده است.

آموزش و پرورش شهر آشتاراک ارمنستان

در شهر آشتاراک ۷ مدرسه دولتی، ۶ کودکستان و ۴ مدرسه هنری وجود دارد. موزه‌ها و کتابخانه‌های عمومی بسیاری نیز در سطح شهر فعالیت می‌کنند.دو مؤسسه پژوهشی مهم در شهر آشتاراک وجود دارد: مؤسسه پژوهشی فیزیک و مؤسسه رادیوفیزیک و الکترونیک

  • سرشناسان بومی شهر آشتاراک ارمنستان
  • نرسس پنجم آشتاراکتسی (۱۷۷۰–۱۸۵۷), جاثلیق تمام ارمنیان
  • پرژ پروشیان (۱۸۳۷–۱۹۰۷), رمان‌نویس
  • سمبات شاه‌عزیز (۱۸۴۰–۱۹۰۸), شاعر
  • نورایر سیساکیان (۱۹۰۷–۱۹۶۶) زیست‌شیمیدان ارمنستان شوروی و از بنیانگذاران اخترزیست‌شناسی
  • گئورگ امین (۱۹۱۸–۱۹۹۸), شاعر
  • وارتزگس پطروسیان (۱۹۳۲–۱۹۹۴), نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس

امیدواریم که این مطلب در سفر به کشور ارمنستان برای شما مفید واقع شود.

خواهشمندیم در صورتیکه قصد سفر به کشور ارمنستان را دارید،برای رزرو تور ارمنستان با ما در تماس باشید.

منبع : شهر آشتاراک ارمنستان





:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: